Omwonenden zien Parkhaven010 niet zitten

Zo'n honderd buurtbewoners woonden gisteren de informatieavond bij over de nieuwbouwplannen aan de Parkhaven. Parkhaven010 moet in de toekomst plek worden voor 700 woningen.De Gemeente en ontwikkelcombinatie ParkHaven Partners nodigen in twee avonden mensen uit de omringende wijken uit. Op diverse panelen en maquettes wordt getoond hoe Parkhaven010 eruit gaat zien en hoe dat de omgeving gaat beinvloeden. Sommige reacties van buurtbewoners zijn emotioneel. "Ik heb het gevoel dat ik overreden wordt door een stoomwals die bestuurd wordt door de projectontwikkelaar en wethouder Kurvers".Een andere bewoner heeft vraagtekens bij de betaalbaarheid van de woningen. "Rotterdam wordt voor de Happy Few", zegt hij. Eind van dit jaar neemt de gemeente een besluit  of Parkhaven010 door kan gaan.[Article:180892:Bewoners Müllerpier faliekant tegen woonwijk aan voet van Euromast]

To Do Uitgaanstips

Anton Slotboom en Laurence van Ham geven je uitgaanstips voor het weekend in de regio Rijnmond. Met deze week een ijzersterk toneelstuk, een presentatie van een nieuwe jazz-cd, een filmfestival met korte films, een bijzondere markt in Rotterdam-Noord en een vrolijk festival in Schiedam.

Robot BEP leert kinderen programmeren

Bouwen, programmeren én leren. Dat is het idee achter onderwijsrobot BEP (Build Emote Play). Het apparaat moet de schoolklas gaan veroveren en kinderen al vroeg kennis laten maken met de techniek en de kunst van het programmeren.Twee jonge Rotterdamse ondernemers ontwikkelden robot BEP. "We wilden een robot maken waaraan kinderen hun eigen karakter kunnen geven", zegt Niels de Jong. "Emotie en gevoel staan in het middelpunt, in plaats van het laten knipperen van een lampje of het laten draaien van een motortje."De robot wordt geleverd als bouwpakket met zeker dertig onderdelen. "Het is net een puzzel", zegt Joël van Wijngaarden. "Er zitten verschillende kleurtjes in en die kan je zelf in elkaar zetten." Daarna kan het programmeren van onder meer de ogen, wenkbrauwen en oogleden beginnen. Zo kunnen de kinderen de robot een eigen karakter geven. Ook qua uiterlijk kan BEP net zo worden versierd als de kinderen zelf willen.    Technisch en sociaal"We vinden de combinatie van techniek en het sociale aspect heel belangrijk", zegt het tweetal. "Het sociale valt steeds meer weg en techniek neemt steeds meer toe. We willen dit op een leuke en educatieve manier meer terugbrengen, waardoor mensen die goed zijn met techniek en bouwen ook het sociale meekrijgen."De robot is bedoeld voor kinderen van 8 tot en met 14 jaar. Niels en Joël hopen dat BEP in de toekomst wijd verspreid wordt binnen het onderwijs. "Dat zouden we hartstikke tof vinden, zeker omdat we voor de kinderen en de docenten iets willen bijdragen."

Koolwijk blikt vooruit op cruciaal duel met RKC: 'Terugvallen op je eigen kwaliteiten'

Voor Excelsior wacht woensdagavond een cruciaal duel met RKC Waalwijk in de play-offs. Na de 2-1 nederlaag van afgelopen zondag, moeten de Kralingers in eigen huis in ieder geval winnen van de Waalwijkers, om degradatie te vermijden. Met die belangen is de druk voelbaar voor de spelers van Excelsior, vertelt aanvoerder Ryan Koolwijk. "Dat lijkt me logisch, dit is een belangrijke wedstrijd voor de club en elke speler voor zichzelf. Je moet blijven terugvallen op je eigen kwaliteiten. We hebben de laatste weken veel scorend vermogen laten zien, daar zullen we het van moeten hebben morgen.""RKC zal hier gaan voor de counter", blikt Koolwijk vast vooruit op het duel van woensdagavond. "Wij moeten vlijmscherp zijn dat we niet onder het balverlies lijden, zoals in de eerste wedstrijd. De kansen die wij krijgen moeten we afmaken, in Waalwijk had het ook zomaar 1-2 kunnen zijn als je scherper bent voor de goal", besluit de aanvoerder.Kijk hierboven naar het volledige interview met Ryan Koolwijk van verslaggever Sjoerd de Vos. Excelsior-RKC Waalwijk start woensdagavond om 18:30 uur en is natuurlijk live te volgen in Radio Rijnmond Sport.

Rotterdamse volkstuintjes razend populair

Volkstuintjes zijn immens populair. Ook in Rotterdam is het dringen geblazen voor een eigen stukje groen op een volkstuin. Wachttijden voor een stuk grond lopen dan ook flink op. Bij de Volkstuinvereniging van het Eiland Van Brienenoord hebben ze zelfs een inschrijfstop afgekondigd.Het tuinieren op het Eiland van Brienenoord is het beste van twee wereld, vertellen meerdere volkstuinders. "Ik woon in een flat en heb daar alleen een balkon. Hier heb je alle vrijheid. Je zit hier aan de rivier. Je bent midden in de stad, maar toch buiten. Dat is het leuke hier", legt Willem uit, die al sinds 1986 bij de Volkstuinvereniging is te vinden. "Het gaat net zoals op de camping: 'Hé, ben jij er ook weer?'", vertelt tuinder Marcel. "Dat trekt mij op zich niet hoor, want ik bemoei me met niemand hier. Maar zo onder mensen die ook bezig zijn met die moestuin of vegetatie, gaat het automatisch."Mensen die het ook wel wat lijkt, hebben pech. Vanwege de inschrijfstop zullen er voorlopig geen nieuwe gezichten bijkomen op de volkstuinvereniging. Of toch wel? "Als ze een leuk bod op mijn huisje doen, dan kunnen ze het nemen", zegt Willem. "Dan moet het wel een heel leuk bod zijn!"Maar al gauw krabbelt hij terug. "Ik ben nog lang niet van plan om weg te gaan."

Historische werf in de Oude Haven sluit haar deuren

De stichting die de museumwerf in de Oude Haven exploiteert heeft niet zien aankomen dat het doek zou vallen voor de oude scheepshelling. Dat zegt Chris van der Meulen, voorzitter van de Stichting Tijdelijk Beheer Koningspoort (STBK). "Iedereen wil deze Koningspoort, ook de wethouder", zegt Van der Meulen. "De aanloop van de gesprekken naar een gevolg waren hoopvol, dus we zijn verrast dat het stuk gelopen is."De Koningspoort hoorde tot 2017 bij het Maritiem Museum. Dat droeg de werf over aan de gemeente, omdat de werf niet langer rendabel was. De gemeente besteedde de exploitatie vervolgens uit aan de STBK en gaf geld mee op de werf tot 1 mei open te houden.Afgelopen maandag werd duidelijk dat de gemeente Rotterdam er geen geld meer insteekt. Van der Meulen had nog aangeboden om het tijdelijke beheer met één jaar door te zetten. "Maar onder de huidige condities die de gemeente biedt kan dat niet", zegt hij. ScheepshellingDe scheepshelling heeft dringend onderhoud nodig, zegt Van der Meulen. "De helling is zo kwetsbaar dat wij niet verantwoord kunnen doorgaan gezien de staat waarin de helling nu verkeert. Er is 55 duizend euro nodig voor het eerste jaar onderhoud. Dat kunnen wij als stichting niet dragen. De werf is eigendom van de gemeente, dus vinden we het logisch dat de gemeente een rol speelt in dat onderhoud."Volgens wethouder Said Kasmi waren er afspraken tussen de gemeente en de stichting over het opstellen van een businessplan om de werf levensvatbaar te houden. "Dat is hen helaas ondanks alle inspanningen niet gelukt. Voor ons houdt het hierbij op." Wel dankt de wethouder de stichting voor de inspanningen in de afgelopen periode. De Koningspoort wordt komende tijd ontmanteld. Een sleuteloverdracht aan de gemeente volgt daarna. "Als wij hier de zaken opgeruimd hebben, de schepen van het terrein hebben, het gereedschap in orde hebben gebracht en alle administratie hebben afgerond, gaan we de sleutel terugbrengen."

De lange versie van het gesprek met pastoor Vismans

Pastoor Vismans was 10 jaar lang vaste gast bij Radio Rijnmond. In het lunchprogramma 'Branie voor Twee' had hij iedere vrijdag een eigen onderdeel, De Weeksluiting. De inmiddels 84-jarige Schiedammer mist Rijnmond nog steeds.Wat begon als een grapje bleek een vaste rubriek op vrijdagen, tien jaar lang. Het was 1999 en de discussie over het homohuwelijk was actueel. Programmamakers Gert van 't Hof en Ronald van Oudheusden wilden wel eens kijken of de branievolle pastoor uit Schiedam de twee op zijn manier wilde koppelen. Er was een klik en Vismans een blijvertje. PaaldanseresNiets was te gek voor de pastoor. Hij kreeg een paaldanseres op schoot in de studio, ging mee naar Harwich voor de laatste vaart van de Stena Discovery, vloog mee naar Bremen waar een schip van Stena werd verlengd, ging mee naar Chevetogne voor een bezoek aan bisschop Bär, zegende paarden op het CHIO in het Kralingse Bos en was niet te beroerd om een cowboyhoed op te doen. De knipoog werd het handelsmerk in De Weeksluiting en 'mensen binden' de rode draad.In 2009 kwam een eind aan het lunchprogramma 'Branie voor Twee' en stopte de weeksluiting. In de tien jaren die verstreken kreeg Vismans wat fysieke problemen. Een hartoperatie en een herseninfarct zorgden voor wat 'slijtage', zoals hij het zelf noemt. Inmiddels doet hij nog heel af en toe de dienst in de Liduina Basiliek in Schiedam. Verder geniet hij van muziek, televisie en het uitzicht op Schiedam vanuit zijn appartement op acht hoog. Zonder vermanend vingertjeOnlangs zocht programmamaker Ronald van Oudheusden hem na lange tijd weer eens op. "Een hoogtepunt", noemde Vismans dat. In de video zie je een relaas van de ontmoeting. Ze bezochten samen even de Rijnmond-redactie waar veel nieuwe gezichten zijn te vinden. Toch voelde het vertrouwd. En ja, pastoor Vismans mist de jonge honden van Rijnmond nog steeds een beetje. Later dit jaar hoopt hij 85 te worden. Ronald van Oudheusden wil het contact aanhalen met de pastoor-zonder-vermanend-vingertje. "Als het maar niet weer tien jaar duurt', lacht hij.

Pastoor Vismans mist Rijnmond nog steeds

Rijnmond in 5 minuten: dinsdag 21 mei

Iedere werkdag maakt RTV Rijnmond een tv-uitzending van vijf minuten die aansluitend op het NOS Journaal wordt uitgezonden op NPO 2. De uitzending kun je hier terugkijken.In deze aflevering van Kijk op Rijnmond kijkt presentatrice Laurence van Ham met dijkwachters van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard hoe het staat met de dijken langs de Rotte. Kunnen zij nog zo'n droge zomer aan?Ook krijgen we een rondleiding bij de AVR, waar een nieuwe afvalscheidingsinstallatie in gebruik is genomen. En we spreken met Rotterdammer Cornelis Manhave, die niet te spreken is over de manier waarop de dienst Stadstoezicht zijn pand aan de Wijnhaven na vertrek heeft achtergelaten.

Dijkwachten klaargestoomd voor mogelijk droge zomer

Door de grote droogte van vorig jaar is het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard al flink bezig met komende zomer. Dijkwachten worden extra getraind in het herkennen en omschrijven van schade aan de dijken. Dit gebeurt onder meer aan de Rotte. De kans dat het komende zomer opnieuw extreem droog wordt is flink aanwezig. De natuur is nog niet helemaal hersteld van vorig jaar. De dijken kunnen hierdoor sneller scheuren en inklinken, waardoor de sterkte afneemt.  Peter van Duijvendijk, beheerder waterkeringen voor het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, zegt dat de dijken er op zich prima bijliggen. De droogte heeft echter wel zijn sporen nagelaten."Het vochtniveau in de waterkering is nog steeds niet op het peil dat ik graag zou zien. Dus we houden de boel extra goed in de gaten", zegt Van Duijvendijk. ToekomstHeemraad Paul van den Eijnden ziet dat de natuur het in onze regio beter doet dan op andere plekken in het land. Toch spreekt hij wel zijn zorgen uit. "Als er nu niet voldoende regen valt, dan is de kans op problemen in de zomer groot. En als je naar de toekomst gaat kijken, waar de droogtes alleen maar toe zullen nemen, dan is het belangrijk om je als Hoogheemraadschap continu te ontwikkelen."Van den Eijnden benadrukt dat extreme weersituaties wel erg leerzaam zijn. "We zijn druk bezig met het trainen van vrijwillige dijkwachten. De ervaringen die wij vorig jaar hebben opgedaan nemen we hierin mee. Zo houden de mensen uiteindelijk hun voetjes droog."

Eigenaar wanhopig na vertrek gemeente uit pand Wijnhaven

Een kantoorpand aan de Wijnhaven in Rotterdam ziet er uit alsof de dienst Stadstoezicht van de gemeente Rotterdam gisteren is vertrokken. In werkelijkheid was de verhuizing al in 2017. Sindsdien strijden de eigenaar en de gemeente over de oplevering van het pand.Een rondje door het pand doet de bezoeker van de ene in de andere verbazing vallen. In de parkeergarage is de afvoer van de keuken door een chemisch goedje opengescheurd.Op de eerste verdieping zijn de zalen er nog waar stadswachten op onverwachte aanvallen werden getraind, compleet met douches. Op de tweede verdieping is nog een volledig functionerende kantine te vinden met spoelkeuken. En op de derde etage hangen de draden uit de serverkast. Op het dak is de airco helemaal dichtgeslibt met vuil.Eigenaar Cornelis Manhave is ten einde raad. Volgens hem heeft de gemeente Rotterdam in 2017 wel aangegeven te zullen vertrekken. "Maar we kwamen niet tot afspraken over hoe het pand zou worden opgeleverd."Volgens de eigenaar is de schade inmiddels een paar 100 duizend euro. Manhave: "De gemeente heeft aangeboden een bedrag te betalen. Maar dat is een fractie van het bedrag dat nodig is om het pand op te knappen." JuristenDoor het gehakketak is de zaak beland in handen van juristen. Manhave hoopt dat leden van de gemeenteraad zich over de kwestie willen buigen. "Ze zijn welkom om een keer te komen kijken. Het kan toch niet dat een gemeente een pand zo achterlaat."

De nieuwe afvalsorteermachine van de AVR

Rotterdammers hoeven hun plastic niet meer te scheiden. Wethouder Bert Wijbenga nam dinsdag een nieuwe scheidingsinstallatie in gebruik bij afvalverwerker AVR.Vanaf december moet de installatie plastic gaan terugwinnen, zegt Jeanine van de Grootevheen van AVR. "Rotterdammers hoeven hun plastic daardoor niet langer thuis te scheiden. Ze kunnen het gewoon met het restafval wegbrengen."Er zijn veel soorten plastic maar de scheidingsinstallatie haalt er drie soorten plastic uit. "Het gaat om 3D-plastic (zoals shampooflessen), folie en drankpakken. Uiteindelijk worden er aparte balen van gemaakt en die gaan naar de sorteerder en de recycler."

Henk Fraser over Sparta-TOP Oss: 'We moeten dit afmaken'

https://twitter.com/BafanaBafana/status/1130787954941726720 ]Ook Sparta-spits Lars Veldwijk, die in de voorselectie van Zuid-Afrika zit voor de Afrika Cup van komende zomer in Egypte, is op zijn hoede voor TOP Oss: "Morgen moeten we weer aan de bak. We hebben een tijdje geleden kunnen zien dat voetbal niet zo voorspelbaar is", verwijst Veldwijk naar recente stunts in de halve finale van de Champions League."Het liefst willen we mooi voetballen en het publiek vermaken, maar we vermaken de fans het meest met promotie", vindt Veldwijk.Kijk hierboven naar de volledige interviews met trainer Henk Fraser en aanvoerder Lars Veldwijk met verslaggever Sinclair Bischop." />
Sparta kan woensdagavond op Het Kasteel in de terugwedstrijd van de halve finale van de nacompetitie beschikken over Bart Vriends. De centrale verdediger begon afgelopen zondag in het heenduel tegen TOP Oss (0-2) nog op de bank, omdat hij niet helemaal fit was. Vriends viel een paar minuten voor tijd nog in.Roy Kortsmit zal de return tegen TOP Oss zeker missen. De doelman uit Hoek van Holland is nog altijd geblesseerd. Daarom lijkt Tim Coremans zijn plaats onder de lat bij Sparta te behouden.Trainer Henk Fraser weet dat Sparta, ondanks de goede uitgangspositie, thuis de klus tegen TOP Oss eerst nog moet klaren: "Winst is het enige belangrijke. We moeten gewoon de finale halen, hoe het ook gaat gebeuren. Gelukkig is het besef bij de spelers dat de eerste slag oké was. Dit moeten we afmaken, maar het zal pittig worden."[tweet:https://twitter.com/BafanaBafana/status/1130787954941726720 ]Ook Sparta-spits Lars Veldwijk, die in de voorselectie van Zuid-Afrika zit voor de Afrika Cup van komende zomer in Egypte, is op zijn hoede voor TOP Oss: "Morgen moeten we weer aan de bak. We hebben een tijdje geleden kunnen zien dat voetbal niet zo voorspelbaar is", verwijst Veldwijk naar recente stunts in de halve finale van de Champions League."Het liefst willen we mooi voetballen en het publiek vermaken, maar we vermaken de fans het meest met promotie", vindt Veldwijk.Kijk hierboven naar de volledige interviews met trainer Henk Fraser en aanvoerder Lars Veldwijk met verslaggever Sinclair Bischop.

Lars Veldwijk op zijn hoede voor Sparta-TOP Oss: 'Gezien dat voetbal niet zo voorspelbaar is'

Ricardo Moniz over Excelsior-RKC: 'Je hebt nooit druk, je bent altijd favoriet'

Excelsior moet het woensdag in de belangrijke wedstrijd in de nacompetitie tegen RKC doen zonder clubtopscorer Ali Messaoud. De middenvelder heeft teveel last van een blessure. Spits Mounir El Hamdaoui is ook nog een groot vraagteken. De routinier ontbrak op de training vanwege een lichte blessure.Meevaller voor Ricardo Moniz is dat linksback Lorenzo Burnet weer hersteld is van een blessure. Denis Mahmudov en Desevio Payne zitten nog steeds in de lappenmand.Excelsior verloor zondag de eerste halve finale wedstrijd in de play-offs met 2-1 in Waalwijk. Bij een gelijkspel of nederlaag degraderen de Kralingers naar de Keuken Kampioen Divisie. 'Je hebt nooit druk'Moniz noemt het heenduel in Waalwijk de slechtste wedstrijd onder zijn leiding. Hij zegt dat het publiek woensdag een ander Excelsior tegen RKC zal zien. "Je hebt nooit druk, je bent altijd favoriet. Zo hebben we ook tegen Feyenoord, Heracles Almelo en AZ gespeeld. We moeten daar een keer vanaf", zegt Moniz, die met veel respect over RKC spreekt. "Je moet altijd nummer één willen zijn."Jeffry Fortes vertelt dat de sfeer, ondanks de druk, bij Excelsior goed is: "Het is niet zo dat we blij en ontspannen doen, dat we de belangen dan niet kennen. Iedereen weet de druk die erop ligt. Wij gaan er morgen alles aan doen om te voorkomen dat het duel tegen RKC de laatste van het seizoen is."Kijk hierboven naar de volledige interviews met Ricardo Moniz en Jeffry Fortes van verslaggever Sjoerd de Vos. Excelsior-RKC Waalwijk start woensdagavond om 18:30 uur en is natuurlijk live te volgen in Radio Rijnmond Sport.
"